Cum poți verifica autenticitatea brandului tău?

Este importantă autenticitatea unui brand? Cum se poate măsura autenticitatea acestuia? Și, mai ales, ce înseamnă autenticitate, un cuvânt atât de des întâlnit în ultima perioadă? În acest articol îmi propun să răspund acestor întrebări și să ajut creez, alături de tine, percepția unui brand autentic.

Vorbeam articolele trecute despre cum se face evalurea unui brand din 3 unghiuri: claritate, consecvență și consistență. Apoi, în timp ce mă uitam la campanii sau branduri uimitor de asemănătoare, m-am gândit “Ok, fiecare bifează toate cele 3 aspecte: sunt clare, au consecvente și constante, dar mesajul transmis este totuși credibil? Care este cel original, autentic?”

Așa am realizat cât de importantă este AUTENTICITATEA. Un termen foarte frecvent folosit, dar cred eu, puțin înțeles. Așa că să începem cu începutul:

  • AUTENTICITÁTE f. Faptul sau însușirea de a fi autentic. [Pr.: a-u-] – Din fr. authenticité. sursa: DEX ’09
  • AUTÉNTIC, -Ă,autentici, -ce,  Care este conform cu adevărul, a cărui realitate nu poate fi pusă la îndoială; recunoscut ca propriu unui autor sau unei epoci. ♦ (Jur.) (Despre acte) Întocmit legal. [Pr.: a-u-] – Din fr. authentique, lat. authenticus.

În cazul nostru, autentic = propriu unui autor

Dar cum putem vedea cât de autentic este un brand? Vreau să vorbesc despre măsurare și aplicabilitate, nu teorie. Evident că nu vreau să reinventez roata, așa că m-am documentat și am aflat că există numeroase studii în aceasta directie.

Am găsit o definiție a autenticității percepute a brandului de care m-am îndrăgostit. Ba mai mult, această definiție vine la pachet cu un model de lucru fabulos, prin care autenticitatea poate fi măsurată.

Se face o mică cercetare de marketing, care va fi măsurată cu scala lui Likert, având rezultate 100% măsurabile, care arată unde este situat brandul, care sunt punctele tari și punctele slabe din punct de vedere al autenticității și cum să îmbunătățim lucrurile.

Conform Perceived Brand Authenticity (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1057740814001089?via%3Dihub): “Măsura în care consumatorii percep brandul ca fiind sincer atât față de el, cât și față de consumatorii săi, motivat de grijă și responsabilitate față de consumatori și capabil să își sprijine consumatorii șă fie sinceri și transparenți cu ei înșiși.”

Cu alte cuvinte, autenticitatea brandului perceput are 4 elemente cheie:

  1. continuitate (brand care își este credincios)
  2. credibilitate (încrederea pe care o au consumatorii în brand)
  3. integritate (motivat de grijă și responsabilitate)
  4. simbolism (sprijină consumatorii în a fi sinceri cu ei înșiși)

Așadar, termenul de autenticitate a brandului capătă noi dimensiuni: psihologice, subiective si simbolice.

Ne plac brandurile care sunt transparente și sincere cu noi, care cred în cauzele în care credem și noi și care ne ajută să devenim sinceri cu noi înșine. Minunat, nu?

Cum poți însă să vezi dacă brandul tău este autentic?

Pentru a răspunde cât mai simplu posibil acestei întrebări, este nevoie de o mică cercetare în rândul consumatorilor, care trebuie să răspundă la 15 întrebări, măsurate pe o scală de la 1 la 7 (1 = puternic dezacord, 7 = puternic acord).

Notați în ce măsură sunteți de acord cu următoarele:

Brandul X este :

CONTINUITATE

  1. Un brand cu istorie
  2. Un brand atemporal
  3. Un brand care persistă în ciuda trecerii timpului (dăinuiește)
  4. Un brand care rezistă trendurilor

CREDIBILITATE

  1. Un brand care nu te va înșela
  2. Un brand care își respectă valorile promise
  3. Un brand onest

INTEGRITATE

  1. Un brand care dăruiește înapoi consumatorilor săi
  2. Un brand cu principii morale
  3. Un brand credincios unui set de valori morale
  4. Un brand căruia îi pasă de consumatorii săi

SIMBOLISM

  1. Un brand care adaugă sens vieții oamenilor
  2. Un brand care reflectă valori importante despre care oamenilor le pasă
  3. Un brand care conectează oamenii cu adevăratul lor eu
  4. Un brand care conectează oamenii cu ceea ce este cu adevărat important

7 = acord total

6 = acord

5 = slab acord

4 = nici acord/ nici deazcord

3 = slab dezacord

2 = dezacord

1 = dezacord total

Dar de ce să faci această cercetare? În final contează autenticitatea brandului? Dezvoltatorii PBA Scale (cercetarea de mai sus) au validat cu succes teoria marketerilor că autenticitatea brandului este un element cheie În alegerea brandurilor.

Autenticitatea brandului contează pentru că aceasta CREȘTE VÂNZĂRILE.

Din punct de vedere psihologic, acest lucru are sens. Trăim într-o lume în care brandurile pe care le alegem ne ajută să ne exprimam, să ne poziționăm, să ne validăm și să ne administrăm capitalul de imagine. Așadar autenticitatea brandului contează pentru că autenticitatea noastră contează.

Alegând branduri autentice, alegi să spui ceva despre autenticitatea ta.

Verifică aici cât costă măsurarea autenticității brandului tău.

Leave a Reply