Eticheta în afaceri: Autoevaluarea și construirea brandului personal

După ce am stabilit în articolele anterioare ce este brandul personal și la ce ne ajută el este timpul să învățăm să ne auto-evaluăm brandul personal.

Așa cum am văzut, brandul personal este evaluat prin percepția altora asupra ta. Important este ceea ce cred cei din fața ta, nu tu. Iar un brand personal bine construit trebuie să îndeaplinească condiția celor 3 ”C”:

  • Claritate
  • Consistență
  • Constanță

Claritatea se referă la definirea precisă a mesajului. Dacă ești cel mai bun designer vei spune mereu asta. Nu sună deloc bine ”Sunt cel mai bun designer, dar mă pricep și la finanțe.” Clienții vor fi derutați. De aceea, mesajul trebuie să fie clar și să vorbească despre lucrul la care te pricep cel mai bine.

Consistența reprezintă calitatea unui brand de a armoniza fondul cu forma, aparența cu esența. Ce înseamnă asta? Că dacă avem o cântăreață de operă, spre exemplu, cu imaginea unei femei angelice, dar va acorda interviuri vulgare – există o lipsă de consistență. În schimb un brand personal consistent este Margaret Thatcher, ”doamna de fier”, care imediat ne face să ne gândim la o conturare puternică.

Constanța înseamnă efectiv ”bombardarea” audienței cu mesajul nostru pentru ca acesta să fie bine întipărit în mintea lor. Înseamnă ca ei să știe că tu ești cel mai bun designer. Fanii lui Oprah Winfrey știu că Oprah va fi în studio indiferent de factori externi, chiar și cu piciorul în ghips, așa cum a făcut-o.

freegreatpicture-com-9839-time-is-money-e1363392957489

Timp și bani?

Dacă vrei ca propriul brand să fie un ”brand cometă” nu durează foarte mult și nici nu solicită o investiție foarte mare. Trebuie doar câteva cursuri, nu cele mai scumpe și eficiente, studierea comportamentului și ceva awareness. Însă dacă îți dorești mai mult decât o apariție precum a unei comete, este evident că perioada de creștere a unui brand va fi mai îndelungată, iar investiția mai solicitantă.

Investiția în imagine este foarte importantă și nu doar CEO sau vedetele au nevoie de timp și bani. Dacă ești de exemplu medic stomatolog va fi o investiție să participi la evenimentele ce au ca temă stomatologia. Alte mici ingrediente ce duc către un brand personal de succes sunt cărți de vizită personalizate, foi cu antet, o anumită apariție etc. Aceste lucruri cu siguranță alcătuiesc ”alte cheltuieli”, însă, spre exemplu, elaborarea unui discurs este gratuită.

Alte indicații

De ce ai nevoie de un brand personal? În primul rând pentru carieră, pentru că un brand personal, un renume înseamnă un job mai bun, mai bine plătit. Înseamnă că nu te duci la un client sau la un interviu ca un anonim.

În plus, un brand personal îți conferă o autoritate sporită și te plasează în postura de lider.  Bonus? Mai multă influență. Un alt bonus? Relațiile cu cei din jur se vor schimba. Atunci când îți construiești brandul personal devii mai atent la cei din jur și la feedback-ul lor. Astfel folosești mai mult intuiția și empatia și înveți să comunici.

Evident, principalul scop al brandului personal este să ne vândă. Mai ușor, mai multor oameni și mai scump.

Leave a Reply